Tüp Mide (Sleeve Gastrektomi)

Tüp mide (sleeve gastrektomi) ameliyatı

Tüp mide (sleeve gastrektomi) ameliyatı şu anda dünyada en fazla uygulanan obezite ameliyatıdır. Bu kısıtlayıcı ameliyatta midenin yaklaşık %75-80’i uzunlamasına çıkarılır. Böylece midenin, yemek borusu ile bileşke kısmından başlanarak, on iki parmak bağırsağı ile birleştiği yere kadar mide dokusu stapler adı verilen laparoskopik aletler yardımı ile çıkartılarak geride tüp şeklinde, dar bir mide bırakılır. Kalan mide hacmi yaklaşık olarak 100 ml civarındadır.

Açlık uyarıcı bir hormon olan Ghrelin önemli oranda midenin üst kısmından salgılanmaktadır. Bu bölgenin çıkartılması tüp mide ameliyatının en önemli amacıdır. Böylece hastalar ameliyat sonrasında çok daha erken dönemde doygunluk hissi duyarlar ve fazla yemeye olan ihtiyaç azalır. Aynı zamanda geride bırakılan mide hacminin küçük olması da hastaların aşırı yemesini engelleyen bir faktördür.

Tüp mide ameliyatının en önemli avantajlarından birisi uzun dönemde emilim bozukluğu sorunlarına yol açmamasıdır. Hatalar genellikle sadece B12 vitamini takviyesine ihtiyaç duyarlar.

Bu ameliyattan sonar ileride tekrar kilo alınır mı?

Uzun dönemde hastaların yaklaşık %20’si verdikleri kilonun bir kısmını tekrar geri alabilirler. Ancak ameliyat öncesi “morbid obez” kilolara tekrar yükselen hastaların oranı %3-4 civarındadır. Tüp mide ameliyatının en önemli avantajlarından birisi de, bu hastalarda daha sonra gerekirse emilim engelleyici ameliyatların eklenmesine izin vermesidir.

Tüp mide ameliyatının riskleri nelerdir?

Laparoskopik tüp mide ameliyatı iyi hasta seçimi ve bu işte uzmanlaşmış bir cerrah tarafından yapıldığında son derece güvenli bir ameliyattır. Ancak her türlü ameliyatta olduğu gibi kendine has riskler taşımaktadır. En sık rastlanan risk midenin kesildiği hatta kaçak olmasıdır. Bu kaçağın kabul edilir riski %1 civarındadır. Medyada obezite ameliyatlarından sonra meydana gelen ölümlerle ilgili pek çok haber çıkmaktadır. Ancak şimdiye kadar tarafımızdan uygulanan tüp mide ameliyatlarında herhangi bir ölüm vakası gerçekleşmemiştir. Buna karşın başka merkezlerde yapılan ve kaçak gelişen hastalar tarafımızca uygun şekilde tedavi edilmektedir.

Tüp mide ameliyatında meydana gelen sorunların yönetimi ve tedavisi ile ilgili Prof. Dr. Mehmet Özdoğan tarafından yapılan bir bilimsel sunumu buraya tıklayarak izleyebilirsiniz.